Mao in Wonderland (3)
De SLJ900/32 of ook wel bekend als het IJzeren Monster is een superzwaar lanceerportaal en een van de grootste en meest alomtegenwoordige ter wereld.
De SLJ900/32 is ook een van 's werelds langste terrestrische voertuigen.
Het is gebouwd door de Beijing Wowjoint Machinery Company en ontworpen door het Shijiazhuang Railway Design Institute.
Beschrijving
De SLJ900/32 is 91 meter lang, 7 meter breed, 9 m hoog en weegt ongeveer 580 ton.
Vergeleken met conventionele kranen die vrij land vereisen en doorgaans slechts een paar meter brugmateriaal per lift kunnen tillen, is de SLJ900/32 in staat om een heel groot segment overbruggingsmateriaal (waarvan sommige ongeveer 800 tot 950 ton wegen) op een relatief compacte manier op te tillen zonder het gedoe van interferentie zoals bomen of rotsen.
Het bouwproces verloopt via het voertuig dat een nieuw geprefabriceerd stuk beton onder zijn "buik" oppakt en het helemaal van de rand van de brug naar het installatiepunt draagt, waar het wordt verbonden met een vooraf bepaalde pijler.
Vervolgens wordt de machine met behulp van een pneumatische constructie afgemeerd aan de eerste pilaar om zich uit te strekken naar de tweede, eraan te verankeren en de balk te plaatsen.
Het proces zou zich herhalen totdat de funderingen van de brug zijn voltooid.
Het voertuig beweegt op een groot 64x wielaandrijvingssysteem, dat op zichzelf is verdeeld in vier secties van elk 16 wielen (die twee vrachtwagens vormen, één aan elk uiteinde).
Elk van de secties kan tot 90 graden draaien, waardoor de machine zijwaarts kan rijden voor efficiëntie bij het oppakken van balken.
Het voertuig kan onbelast een topsnelheid van 8 km/h (5 mph) aanhouden en 5 km/h (3 mph) met een brugsegment.
De operationele levensduur van elk voertuig is in staat om tot 730 overspanningen op te bouwen voordat het met pensioen gaat.
Comments
Post a Comment